I en ny rapport fra Nielsen SoundScan over salget af musik i USA for 2009, er billedet rimelig tydeligt – de fysiske medier er fortsat på tilbagetog, mens det digitale musiksalg har fremgang.
Musikindustriens salg har nemlig også i år, trods tidernes ugunst, nået nye højder med et salg på over 1,5 mia. enheder – fordelt ud over albums, singles, digitale downloads og musikvideoer. Stigningen i år har dog været marginal, med 2,1 %, i forhold til 2008.
Salget af fysiske musikalbums har lidt den største nedgang med et fald på 12,7 % i forhold til 2008, der får salget til at ende på 374 mio. enheder. Omvendt er salget af digitale numre gået op med 8,3 % til godt 1,1 mia. downloads. Det digitale salg stod for hele 40 % af musiksalget i USA i 2009.
Rapporten afslører desuden, at der er kommet langt flere storsællerter blandt enkeltnumrene på de digitale markeder. I 2008 opnåede 71 sange at sælge over 1 mio. kopier; i 2009 var dette tal steget til 89 sange. 2009 var desuden også året, hvor et nummer for første gang solgte mere end 4 mio. eksemplarer, hvilket endda blev opnået for hele fire sange, “Boom Boom Pow” og “I Got a Feeling” fra Black Eyed Peas, “Poker Face” fra Lady Gaga og “Right Round” fra rapperen Flo Rida.
Det gode salg vækker dog alligevel bekymring i musikindustrien, eftersom væksten ikke er i nærheden af den, der blev opnået i 2008, hvor det totale musiksalg steg med 10 % og digital salg var skudt i vejret med en 27 % stigning.
Den største stigning i 2009 skal findes i salget af digitale albums, som er steget med 16 %, hvilket dog stadigvæk er langt bagved forrige års stigning på 32 %.
Følg kilden for at læse, hvilke albums der har klaret sig bedst i 2009, herunder både fysisk salg og digitalt.