I går aftes havde DR1’s forbrugerprogram “Kontant” den store, amerikanske computerproducent Dell i ilden, eftersom firmaet gerne vil sælge computere og tilbehør hertil i Danmark, men ikke vil overholde den danske købelov.
Blandt problemerne, der blev behandlet i programmet, var bl.a. kunder, som havde købt en computer, men efterfølgende oplevet problemer med denne. På trods af købelovens klare formulering om, at sælger inden for de 2 års reklamationsret har 1-2 forsøg til at udbedre fejlen, viste det sig, at Dell ofte ikke magtede at gøre dette, og hverken ville sende en tekniker eller give pengene retur for produktet.
I et andet tilfælde måtte et par samlet vente over 13 timer i telefonen på en computer, de havde bestilt, men som aldrig kom frem. Dell kunne ikke finde ud af, hvor computeren var havnet henne i distributionskæden mellem Dell og kunden, men nægtede at hæve ordren på kundens opfordring.
En anden kunde havde dog held med at få afbestilt sin ordre, eftersom han gjorde dette få minutter efter sin bestilling. Efterfølgende trak Dell dog alligevel pengene på hans konto, og han måtte vente 40 dage på at få dem igen.
Dells danske chef havde først indvilliget i at stille op til et interview med Kontant, men trak sig på selve dagen for interviewet, hvorfor det ikke har været muligt at få en kommentar fra firmaet.
Programmet kan ses på Kontants hjemmeside ved at følge linket i overskriften.