mboost-dp1

Kan man køre "dobbelt" hastighed på internet?

Gå til bund
Gravatar #1 - MadDogPlato
11. feb. 2010 16:57
Nok et dumt spørgsmål, men ved sgu ikke nok om det.

Jeg kan på min bærbar koble både på det trådløse i hjemmet og gennem simkortet til Telia.
Når jeg er koblet på begge to, forbedrer det så min hastighed? Eller kan forbindelserne kun køre én af gangen?
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
11. feb. 2010 17:06
Computeren vil som standard bruge den første forbindelse, derfor kan det være en fordel at slå den trådløse fra når du er der hjemme, da Windows er lavet så dumt at den ofte prioriterer den højest.
Gravatar #3 - MadDogPlato
11. feb. 2010 17:09
Oki, takker. Har sat telia forbindelsen til kun at virke når mit primære internet i hjemmet ikke kan tilsluttes.. Var egentlig bare nysgerrig om forbindelsen blev bedre. :)
Gravatar #4 - tazimn
11. feb. 2010 17:58
Se din internetforbindelse som en motorvej..

Kan du køre hurtigere hvis du køre på 2 forskellige strækninger på samme tid..?

Det vil kun være muligt at køre på 1 strækning af gangen, fordi...øhhh..alt andet er fysisk umuligt.
Og derfor er det ikke muligt at køre hurtigere end der er tilladt på den pågældende strækning.
Gravatar #5 - freesoft
11. feb. 2010 18:07
Det kan vel godt lade sig gøre at bruge 2 internet forbindelser på samme tid, men nok ikke "bare lige" i din bærbar. Men med det rette udstyr ;-)
Gravatar #6 - myplacedk
11. feb. 2010 18:07
Én datastrøm vil gå over én forbindelse. Men du kan sætte forskellige programmer til at bruge forskellige forbindelser. Fx. kan du downloade filer over én forbindelse, og surfe på en anden. Eller downloade bittorrent over én forbindelse og HTTP med en anden. Osv.

Hvis du skal samle dem til én stor forbindelse, så skal du bruge noget specielt software (eller hardware) med to halvdele: Én halvdel hjemme til at splittle, og en anden halvdel ude på internettet til at samle. Det gør man normalt kun, hvis man har flere forbindelser via samme ISP, fx. flere DSL-linjer. (Der var nogle som brugte op til vist nok 50 ISDN-linjer til én fed forbindelse.)
Gravatar #7 - myplacedk
11. feb. 2010 18:08
freesoft (5) skrev:
Det kan vel godt lade sig gøre at bruge 2 internet forbindelser på samme tid, men nok ikke "bare lige" i din bærbar. Men med det rette udstyr ;-)

Det med at hvert program vælger sin egen forbindelse ER faktisk "bare lige" på en Linux-maskine. I hvert fald hvis programmet har det som en indstillingsmulighed, og det tror jeg de fleste har.
Gravatar #8 - tazimn
11. feb. 2010 18:08
myplacedk (6) skrev:
Én datastrøm vil gå over én forbindelse. Men du kan sætte forskellige programmer til at bruge forskellige forbindelser. Fx. kan du downloade filer over én forbindelse, og surfe på en anden. Eller downloade bittorrent over én forbindelse og HTTP med en anden. Osv.

Hvis du skal samle dem til én stor forbindelse, så skal du bruge noget specielt software (eller hardware) med to halvdele: Én halvdel hjemme til at splittle, og en anden halvdel ude på internettet til at samle. Det gør man normalt kun, hvis man har flere forbindelser via samme ISP, fx. flere DSL-linjer. (Der var nogle som brugte op til vist nok 50 ISDN-linjer til én fed forbindelse.)

I stand corrected!

Jeg må snart lære ikke at gøre mig klog herinde.. :D
Gravatar #9 - ty
12. feb. 2010 07:54
Jakob Jakobsen (2) skrev:
Windows er lavet så dumt at den ofte prioriterer den højest.

Du kan som bruger gøre Windows klogere. Metric-værdien under avancerede tcp/ip indstillinger kan bruges til at prioritere dine forbindelser.
Gravatar #10 - Jakob Jakobsen
12. feb. 2010 09:46

Ja, men det er de færreste der tænker på det, specielt normale brugere ved ikke noget om det.
Jeg har set utallige kunder der sidder på deres 20Mb+ linie, men bruger deres trådløse 3Mb internetforbindelse af ren uvidenhed.
Der burde Windows som standard prioritere en kablet forbindelse højest.
Gravatar #11 - XorpiZ
12. feb. 2010 09:54
Jakob Jakobsen (10) skrev:

Ja, men det er de færreste der tænker på det, specielt normale brugere ved ikke noget om det.
Jeg har set utallige kunder der sidder på deres 20Mb+ linie, men bruger deres trådløse 3Mb internetforbindelse af ren uvidenhed.
Der burde Windows som standard prioritere en kablet forbindelse højest.

Skal ikke kunne sige, om det er noget specielt for HP eller ej, men på den bærbare jeg sidder og laver lige nu, der slår den automatisk det trådløse fra, når man sætter et netkabel i.
Gravatar #12 - meh
12. feb. 2010 11:52
Jakob Jakobsen (2) skrev:
da Windows er lavet så dumt at den ofte prioriterer den højest.
Eller det kunne være du skulle tage at lære windows først.

Som standard prioriterer windows ikke nogle adapter da den ikke har et grundlag hvor på den kunne gør dette. Detfor får adapter der sidst er installeret højere prioritering.
Det kan alt sammen konfigureres under "Avanceret Indstillinger" i menuen under dine netwærks adaptere.
(tryk [ALT] hvis du ikke kan finde menubaren;
"Avanceret" > "Avanceret Indstillinger")
Gravatar #13 - Norrah
12. feb. 2010 12:21
Spørg Terracide, han bruger det.

Men det kan ikke betale sig for dig, the end.
Gravatar #14 - Jakob Jakobsen
12. feb. 2010 12:23
cnx (12) skrev:

Jeg ved skam en del om Windows, men måske du skulle tage og futte over på Arto.dk i stedet.

Det ville da være nemmere at lave windows så det prioriterer kablede forbindelser højest, end at almindelige brugere skal have fat i en tekniker for at finde ud af det.

Normalt bliver de kablede netværkskort installeret med windows, hvor de trådløse skal have drivere fra producenten, derfor bliver de trådløse forbindelser prioriteret højest.

Gravatar #15 - ty
12. feb. 2010 12:34
cnx (12) skrev:

Ja, right.
Gravatar #16 - gnаrfsan
12. feb. 2010 12:59
Det kan lade sig gøre at bundle flere linier og opnå en hastighedsforbedring, men det kræver at der er udstyr i den anden ende, der kan tage imod.

Når man i gamle dage skulle lave en 2 Mbit forbindelse bundlede man 30 ISDN linier.
Gravatar #17 - meh
12. feb. 2010 13:55
Jakob Jakobsen (14) skrev:
Det ville da være nemmere at lave windows så det prioriterer kablede forbindelser højest, end at almindelige brugere skal have fat i en tekniker for at finde ud af det.
Well det er fint med ønske tænkning men det ændre desværre ikke måden windows pt. er bygget på.
Desuden ville en kablet forbindelse ikke nødvendigvis være hurtigere eller bedre, du skal huske for windows er modem og vpn osv. også en adapter. Så MS har valgt ikke at hoppe på vogn hvor en smart logik prøver at sandsynliggøre hvad er bedst, da det aldrig vil være perfekt.

Desværre jeg benytter ikke Arto.dk du må finde nogle andre at snakke med.. ;-)
Gravatar #18 - Magten
12. feb. 2010 14:07
Jakob Jakobsen (14) skrev:
Jeg har endnu ikke set en XP maskine hvor LAN ikke var prioriteret højest som default.

Dermed ikke sagt at det ikke kan ske, men jeg har bare aldrig set det endnu :)
Gravatar #19 - Jakob Jakobsen
12. feb. 2010 14:12
Nu kan trådløst også være LAN.
Men i 90% af de tilfælde jeg har rodet med det hos kunder, var problemet netop at det trådløse internet/netværk havde førsteprioritet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login