Samtlige App Stores såsom Apples App Store, Blackberrys App World og Android Market er under kritik for ikke at være brugervenlige nok. App Store-programmerne på mobilen er typisk dårlige, i det de ikke giver brugerne et let overblik over informationer om de applikationer, der findes. Det problem løses delvist af mange ved at gøre det muligt at hente applikationer ned via ens computer.
Især Android Market er under kritik, idet man ved en søgning ikke ser beskrivelsen af programmerne, det er kun deres brugerratings, navn, pris og ikon, der dukker op. Det betyder, at applikationer, hvor det af navnet kan være svært at udlede dets funktion, bliver overset. Et eksempel er TuneWiki, det udkom først til Android, men blev populært på Blackberry.
Google forsøger nu at råde bod på kritikken ved blandt andet at indføre fire nye underkategorier, der skal indskrænke et søgeresultat. Udviklere får også mulighed for at fremhæve deres applikationer. De vil blive vist som de fire første resultater af en søgning. Disse “featured results” vil, i modsætning til de andre resultater, bliver vist med et ikon og en lille beskrivelse.
Selvom en udvikler anvender fremhævningen, så er løsningen ikke helt perfekt, idet informationer som vurdering og pris ikke vises samtidig. Google forsvarer sig med, at der er begrænset skærmplads, så det vil fylde for meget at præsentere brugerne for alle informationer.
Eksempel på de nye tiltag kan ses her.