Når online musik-butikker som f.eks. iTunes sælger et musiknummer, er det ikke mange af pengene, der går tilbage til lommerne på de, der har rettighederne til sangene.
Hos American Society of Composers, Authors and Publishers (ASCAP) og Broadcast Music Inc. (BMI), der varetager rettigheder for sangskribenter og komponister, vil man nu have en større del af kagen. Meldingen er klar, de kan ikke leve af den andel, de modtager nu.
Rick Carnes, præsident for Songwriters’ Guild of America skrev:
We make 9.1 cents off a song sale and that means a whole lot of pennies have to add up before it becomes a bunch of money. [..] People think we’re making a fortune off the Web, but it’s a tiny amount. We need multiple revenue streams or this isn’t going to work.
Målet er at opnå betaling for musik på tre områder: Musik hentet fra online musik-butikkerne, musik, der er indeholdt i film og tv-shows, samt fra de 30 sekunders lyd-eksempler, man kan høre, inden man vælger at købe et musiknummer.
Indtil videre er forhandlinger med f.eks. Apple ikke gået godt, derfor er organisationerne ved at tage sagen op politisk.
Hos Digital Media Association (DiMA) er man dog uenige med Carnes og mener, at der bliver betalt, hvad der skal betales, blot må sangskriverne tilpasse de nye markedsvilkår, der følger med online-salg.