mboost-dp1

Korrektturrettelsesfirma?

Gå til bund
Gravatar #1 - FunkMastah
30. jan. 2004 15:59
Hej.

Jeg går og overvejer, om jeg skal starte min egen virksomhed, der over Internet skal rette/læse korrektur på kundens hjemmeside/firmahjemmeside. Tror I, der er et potentiale for dette, da en hjemmeside, især hvis det er for et firma, virker noget mere professionel og seriøs, hvis korrekturen er korrekt og gennemlæst/rettet?
Jeg læser selv korrekturen og retter, da jeg er rimelig hård til at sætte kommaer, stave, formulere mig skriftligt (har ikke lige gjort så meget ud af dette indlæg :P). Tror I, der vil være et marked for en virksomhed som denne?
Gravatar #2 - o00o
30. jan. 2004 16:57
News.dk kunne i hvert fald godt bruge sådan en.

Se bare her:

"Intels udviklingskonference vil blive afholdt fra den 17. til den 19. februar, og her vil de ifølge news.com præsenterer 64 bit udgaver af Xeon og Pentium processorerne."

Enhver, der har gået i skole, ved jo, at det hedder:

"Intels udviklingskonference vil blive afholdt fra den 17. til den 19. februar, og her vil de ifølge news.com præsentere 64 bit udgaver af Xeon og Pentium processorerne."

Sådanne forståelsesfejl er der hver eneste dag og i næsten hver eneste artikel.
Fx skrives der konsekvent 'høre' i stedet for 'hører', og omvendt.

Problemet er bare, at flertallet af danskere heller ikke kan dansk, så de er ligeglade.
Desuden tror mange, at en automatisk stavekontrol er nok.
Derfor er jeg bange for, at din ide får det svært.
Gravatar #3 - FunkMastah
30. jan. 2004 17:12
Newz.dk er faktisk en af grundene til (og der er sgu mange), at jeg vil prøve at få min idé ud i livet. Mange af de mindre professionelle hjemmesider, nyhedsportaler osv. har jo en korrektur, som selv en HG-elev vil kunne finde fejl i! :P

Og den med nutids-R'et som du nævner er jo ikke den eneste fejlagtige form for grammatik, der findes på denne side. Kommaerne sidder sgu i helt godt, ligemeget hvilke regler man bruger...
Gravatar #4 - Pally
1. feb. 2004 12:35
Jeg tvivler på der er penge i det.

Store firma/offentlige instanser har ofte en sales/marketing afdeling eller en 'redaktionel webmaster' som står for den slags. Jeg kender mange bibliotekarer/magistre i dansk/medievidenskab osv der har sådan en stilling.

Så de firmaer der har råd til at betale for korrektur-læsning klarer det selv. Det lader dig efter min bedste overbevisning tilbage med små-butikker og lign eller fora der drives for små midler i forvejen.

At nettet så generelt kunne bruge folk som dig er en helt anden sag.
Gravatar #5 - Yasw
1. feb. 2004 14:47
Aviserne kunne også godt bruge lidt hjælp. Prøv at se på bagsiden af Politiken hver søndag. Der er en masse sjove eksempler på forskellige bommerter grundet korrekturfejl.

Ellers vil jeg sige at der nok er behov for et sådant firma, men interesseren fra folk mangler måske.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login