EU-kommissionen er kendte for at slå hårdt ned på misbrug af, hvad de kalder en markedsdominerende position, og det kan Google blive den næste til at mærke.
På foranledning af de britiske firma Foundem, hjemmesiden Ciao (ejet af Microsoft) og den franske hjemmeside ejustice.fr, vil kommissionen nu undersøge, om Google misbruger deres dominans på søgemarkedet.
Ifølge Foundem sidder Google på 90 % af søgemarkedet i Storbritannien, en position de angiveligt udnytter til at filtrere konkurrenter væk i deres søgeresultater.
Det er en holdning, Foundem har haft i længere tid, og som vi også har berettet om her på newz.dk i forbindelse med debatten om netneutralitet.
Foundem skrev:
Google has always used various penalty filters to remove certain sites entirely from its search results or place them so far down the rankings that they will never be found. Whereas these penalties used to be reserved for spam, or sites caught attempting to cheat Google’s algorithms, they are now increasingly targeted at perfectly legitimate vertical search and directory services.
Google afviser, de filtrerer konkurrenter fra, men det har altså ikke overbevist EU-kommissionen til ikke at undersøge sagen nærmere.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Gå til bund